Fata cu portocale

gaarderIntr-o dupaamiaza ploioasa de februarie am citit Fata cu portocale, (Jostein GAARDER, Ed. Univers ) pe nerasuflate. M-am oprit dupa ce am citit ultima fraza si mi-am acordat cateva momente sa reflectez. Nu a fost un WOW imediat, a fost un WOW! care a venit asadar dupa cateva minute de reflectie si dupa ce mi-am promis ca voi reciti cartea, pe indelete, fara sa ma mai concentrez atat de mult pe firul epic, ci acordand atentie mult mai mare metaforelor ascunse in text.

Ce mi-a placut ?

-tehnica narativa; modul in care se intersecteaza si se impletesc cele doua povesti-ale tatalui si a fiului; particularitatile stilistice ale fiecarei povesti sunt evidente, insa dau nastere unui roman unitar

 Daca tatal si fiul sint autorul si cititorul, atunci rindurile dinspre finalul romanului exprima conceptia despre literatura a lui Jostein Gaarder: „Mama are o melodie preferata care se numeste Unforgettable. Este o inregistrare cu totul unica deoarece in aceasta melodie Natalie Cole cinta in duet cu tatal sau, renumitul Nat King Cole. […] Desi din punct de vedere tehnic n-a fost o realizare deosebita sa cinti in duet cu un om care murise de aproape treizeci de ani. Putem vorbi mai degraba despre o realizare sufleteasca. Acest duet este minunat. Este unforgettable“.

– folosirea metaforei; mi-a placut foarte mult modul in care e descris telescopul Hubble , acest „ochi al universului” si functia pe care i-o da autorul. Lansat pe orbita chiar in ultimele zile de viata ale lui Jan Olav si esuat, apoi relansat intr-o alta misiune spatiala, prilej cu care a realizat cele mai clare fotografii ale galaxiilor vecine, telescopul „a privit mai mult de douasprezece miliarde de ani inapoi“ in istoria cosmosului, aducindu-le observatorilor imagini nu numai din alt spatiu, dar si din alt timp. Aceasta este si puterea (magica sau nu: pentru Gaarder, stiinta nu are in fond alt rol decit sa deschida mai larg calea fanteziei) a literaturii. Ea readuce trecutul clasicizat (adica mort) al povestii in contemporaneitatea cititorului. Este un organ al autocunoasterii, „ochiul Universului“ grefat dupa zeci de miliarde de ani de evolutie, indreptat mereu inapoi.

Si evident mi-a placut povestea in sine, minunata, tulburatoare, sincera…o poveste de iubire transmisa peste timp, intr-un manuscris lasat „la intalnire” intr-un carucior de copil.

0 Responses to “Fata cu portocale”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

WELCOME!


Cel mai probabil ai ajuns pe blogul meu din intamplare. Nu-s surprinsa foarte tare, in (i)realitatea mea inconjuratoare toate lucrurile sunt absolut...intamplatoare.

Co-autor si fidel cititor


I am a
Canna

What Flower
Are You?

"I stand up for what I believe in, even if it gets in the way of what other people think. I am proud of myself and my accomplishments and I enjoy letting people know that."

Live Traffic

Februarie 2009
L M M M V S D
« Ian   Mar »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728