Povestea iazului din gradina mea

1. „Originalul”

Pentru cineva indragostit de natura o vizita in Olanda echivaleaza cu o excursie in paradis. Asa a fost si in cazul meu. Desi nasii ne tinusera la curent in permanenta cu stadiile lucrarilor din casa si din gradina, cand am aterizat in iulie 2006 „universul lor domestic”  ni s-a parut a fi ireal. Absolut fabulos.

Olandezii sunt mari iubitori de frumos. Eu am ramas total extaziata de pasiunea lor pentru a infrumuseta orice petec de pamant -cat de mic- pe care il au la dispozitie. Nasa zice ca sunt chiar exagerati : ” vecinul din dreapta a schimbat de trei ori aranjamentul in gradina – si suntem abia in iulie. In primavara a avut narcise, zambile, lalele, in mai a scos toti bulbii si a plantat crini si tot felul, acum si-a facut gradina cu hortensii…”  Lasand deoparte florile, la care sunt convinsa ca voi mai reveni, majoritatea aveau in gradinile lor cate un iaz.

Pe-al nasilor l-am admirat, l-am pozat, l-am „masurat”…si am plecat din Olanda cu gandul la el. Dupa ce timp de 2 saptamani ne-am baut cafeaua de dimineata pe marginea lui, in ultima zi am dat de mancare la pesti si mi-am luat ramas-bun si de la iaz, ca de la un membru al familiei…

1

2. De ce n-am avea si noi iazul nostru ?

Ne-am intors in tara si la tara. Gradina mea era frumoasa, dar nu asa frumoasa ca cele pe care le vazusem in Olanda. Emil ma consoleaza spunandu-mi ca nici nu are cum sa fie ca alea . Organizat si metodic, al meu sot incearca sa ma convinga ca o gradina frumoasa trebuie sa aiba o anumita geometrie, simetrie. E adeptul gradinilor clasice, englezesti. Gradina mea e salbatica si romaneasca.

„OK, lasand gradina deoparte, care inteleg ca nu iti place, totusi ce-ar fi daca am avea si noi un iaz, sa ne bem cafeaua langa el ?”

„Da, ce-ar fi?. Renunti la o parte din gradina si facem iaz. Uite, pana in chiosc e destul spatiu. il facem 2/3, hai ca nu e mic, stiu ca al nasilor are 2 /6, insa e de ajuns, iti spun eu”

„Nu il facem pana in chiosc, am inteles ce vrei sa zici dar va fi exact sub mar, toamna o sa se umple de frunze. Il facem dupa chiosc”

„Dupa chiosc…unde? Ca nu e spatiu! Intri in gradina de legume”

„Pai nu intru, maresc gradina de flori cu inca 2 metri, ce e asa o problema?”

” Din partea mea, nici una. Dar stii ca nu pe mine trebuie sa ma convingi. Trebuie sa vorbesti cu taica-tu, el e sefu’ in gradina de legume”

” Bine, dar ma sustii?”

„Te sustin, pai ce sa fac. Dar pe restul suprafetei pe care o „castigi” punem gazon, gata, prea multe flori in gradina”

3. Alegerea: patrunjel sau brotacel

Tata asculta cu interes ce ii povestesc si aproba : „Treaba ta, gradina ta. Vrei groapa cu apa, faci groapa cu apa, pe mine sa nu ma pui sa sap ca ma dor genunchii.”  Proiectul are deci sanse sa „treaca” numai ca problema cea mare nu a fost atinsa. In sir indian tot familionul isi croieste drum prin gradina de flori. Eu merg tot inainte si ma opresc la gardul care o desparte de gradina de legume. ” Uite aici, fix langa chiosc. Il facem lung de trei metri cat chioscul si lat de 2 metri” Consternare. Indignare. „Undeee??? In patrunjel? Pai tu stii cat m-am chinuit eu cu patrunjelul si leusteanul asta? Ca in fiecare an l-am mutat din cauza ideilor tale. „ In mod evident nu am sanse sa il conving. ..

4. Groapa-groapa, o sa te umplem cu apa!

Norocul meu a fost Emil. (Ca intotdeauna )Nu stiu exact cum a facut, insa intr-o zi din septembrie ideea „s-a votat”. Nu am pus prea multe intrebari la momentul respectiv, de teama sa nu se sisteze brusc proiectul. Am „tocmit” gropar , am desenat „groapa”si timp de 2 zile am fost sefa de santier.

Cum am procedat noi:

– groapa are toate laturile terasate, terasele find late de circa 40 de cm, pentru ca pe ele sa poti aseza plante de apa in ghiveci

– adancimea maxima e de 1.7 m

– dupa ce am sapat groapa am intarit marginile dupa care am asezat folia PVC. Folia se lipeste de pereti in momentul in care groapa incepe sa se umble cu apa.

21

 

32

-dupa ce am umplut groapa am inceput sa asezam cu grija ghivecele  cu plante „de balta” si pietrele. La inceput nu am avut decat papura, trestie si un iris galben

 

-in timp am mai facut rost si de un nufar galben (cumparat din metro) si de un nufar roz (adus de nasa din Olanda par avion:)

 

-folia ramasa pe margini am indoit-o si am acoperit-o cu pamant

5. Doamna Maria de la Regie

Ajunsi in punctul asta ne-am blocat. Marginile le fixasem bine cu pamant, insa as fi vrut-in spiritul „originalului” pe care il „replicam ” la o scara mai mica sa avem si noi niste margini frumoase. Evident, sunam la nasi si intrebam „de unde au ei traversele alea care seamana cu alea de cale ferata” , uitand ca ei stau in Olanda. „De la magazin” raspund nasii . Emil rade. „Da, normal, n-ai vazut ca oamenii astia si pietrele le cumpara de la magazin? Crezi tu ca gasim noi un magazin de traverse? Hai la gara.”

Si ne ducem. Unde o cunoastem pe doamna Maria de la Regie care ne spune ca au traverse, dar nu ni le poate vinde. Dupa ce ne chestioneaza pe rand la ce ne trebuie si se convinge ca vrem 4 bucati si nu mai multe, ne comunica pe un ton foarte oficial ca pretul e de 15 RON de traversa. Insa ca trebuie aprobare de la Regie. Sa facem cerere si sa venim cu ea, cu copie dupa actul de identitate. Cand ne-am intors cu cererea si copia- din nou problema-nu avem domiciliul in localitate-ce le trebuie unor bucuresteni traversele de la regionala lor?

Pana la urma ii explicam ca daca doreste venim cu cererea facuta pe numele lu’ mamaie („ai cui sunteti?”-iar tir de intrebari…) si ne primeste cererea. Minune maxima, era 15 septembrie iar helesteul nostru avea mari sanse sa aiba si el niste traverse frumoase pe margine.

Insa aprobarea de la Regie a venit abia peste o luna iar noi am reusit sa intram in posesia minunatelor traverse abia in ultimul weekend din octombrie.

4

 Desi vremea incepuse sa se raceasca destul de bine, evident ca primul lucru pe care l-am facut dupa ce am montat traversele a fost sa ne bem cafeaua in chiosc, uitandu-ne plini de admiratie la „iazul nostru” in care plantele deja intrasera in hibernare.

 Toate aceste intamplari s-au petrecut in toamna lui 2006. De 2 ani asadar ne bucuram de iazul nostru, fie ca ne bem cafeaua pe marginea lui sau doar admiram brotaceii care au pus stapanire pe el. Din cand in cand mai vine cate un vecin si ne admira balta:”N-am mai vazut pe-aici pe la noi asa ceva. Da vad ca aveti si broaste ;)”

 Mai jos sunt cateva poze din vara trecuta. Acum iazul inca nu s-a trezit din „hibernare”

7

89Epilog

Vorbesc zilele trecute cu nasa care imi povesteste ca au „desfiintat” iazul. Nasul cel mic o sa inceapa in curand sa „tropaie”, deja merge de-a busilea bine si da semne ca vrea sa se ridice. Cum curtea lor era compusa in mare parte din iaz, acesta a fost sacrificat pentru a face loc unei gropi de nisip si unui topogan. Pe deasupra, nu e vorba doar de spatiu, ci si de faptul ca ar fi un potential pericol pentru bebe.Il vor reface dupa cativa ani buni, cand cel mic va fi suficient de mare.

Ii povestesc lui Emil-din fericire la noi problema spatiului nu se pune, asadar ramane problema de securitate . Am convenit ca la momentul respectiv vom imprejmui iazul, fara a-l desfiinta insa.Pana una alta, in absenta originalului, ne straduim sa devina o copie reusita, i-ar trebui mai multe plantute si niste pestisori…

9 Responses to “Povestea iazului din gradina mea”


  1. 1 Digital Elf Martie 23, 2009 la 11:16 pm

    super tare! daca ii pui si bolboroace ca la acvariu, te bagi inauntru si ii zici jacuzzi.

    acum serios, de ce nu l-ati facut mai mare? ca spatiu e..

  2. 2 april16 Martie 24, 2009 la 12:59 am

    hehehe-pai crezi ca ne dadea tanti Maria de la Regie inca 2 traverse ca sa iasa 6m/2? 😉

    Acum serios vorbind nu stiu sa iti dau o explicatie, asa a stabilit atunci Emil ca ar fi de ajuns. Cu timpul am constat ca chiar este de ajuns, ca am avut niste peripetii, l-am golit si l-am curatat…o sa povestesc… daca era mai mare cred ca ne lasam pagubasi.

    a, si total nelegat de subiect, am incercat sa bag si eu niste comentarii prin padurea vesela, dar nu ma accepta deloc daca vreau sa ma identific ca wordpress/doar anonim. hmmmmm

  3. 3 Digital Elf Martie 24, 2009 la 7:05 am

    nu stiu ce sa zic cu commenturile, tine de blogspot, ca sunt functiile lui, nu folosesc nimic in plus de la mine… adica n-am nici un control asupra lui. sry.

  4. 4 clubdeclub Iunie 7, 2009 la 10:37 pm

    Acum am si eu in constructie un helesteu , am postat pe blog ce am facut pana acum. Am citit despre iazul tau si ma pregatesc sa citesc si alte articole .
    Cred ca daca ai pune un sistem de circulare a apei sau o arteziana nu ar trebui sa-l cureti anual si ai putea sa introduci si pestisori. Eu am cumparat de pe eBay , sunt mai ieftine decat la noi . Pentru ce iaz ai tu scapi ieftin , sunt arteziene solare , iar o astfel de arteziana ar ajuta la aerarea si racirea apei.
    De aunde ai procurat plantele ? Nufarul din magazin, restul? Eu nu as vrea sa aduc plante de pe diverse balti , odata cu ele poti aduce si boli pe care le transmiti pestilor. As fi recunoscator cu mai multe indormatii in legatura cu plantele . Iarna ce faci cu ele ? etc

  5. 5 april16 Iunie 9, 2009 la 3:01 pm

    Buna Gabi,

    am vizitat „fugitiv” pagina ta sa iti vad helesteul si ….wooooow…da ‘ stiu ca-i mare!!!!

    Al meu are -cum vezi mai mult rol decorativ, si inca nu am „atacat” subiectul fauna. Multumesc mult de tot de sfaturi, imi sunt de mare folos.

    Rapid insa voiam sa iti dau un raspuns legat de intrebarile tale, pentru ca va ca deja te apropii de faza finala a amenajarii.

    In 2006 , toamna 😉 cand am facut iazul oferta magazinelor de profil in materie de plante decorative pentru iazuri/helestee era aproape nula. Nufarul galben l-am gasit in Metro dintr-o intamplare. Nicicand dupa aceea nu am mai gasit nici nuferi nici alte plante de balta. Cel roz e adus din Olanda, iar cu restul(papura, stanjeneii galbeni, butomus) am procedar exact asa cum zici tu ca nu vrei sa faci (si te inteleg, mai ales ca vrei sa il populezi cu pesti), adica le-am cules dintr-o balta.

    Nici acum situatia nu e mult mai buna, si ti-o spun pentru ca renovam si cu aceasta ocazie am tot vizitat magazinele de bricolaj/gradinarit. DAR exista un magazin care are plante pt helestee, din cele pe care le-am vizitat eu, si anume Hornbach. Daca intri pe pagina lor , la sectiunea Prospecte, in cel numit „Montarea lemnului de terasa” gasesti la pag 12 cateva plante de iaz, preturile sunt acceptabile, imi amintesc ca pe nufar eu am dat vreo 500.000 vechi in 2006- asta ca sa faci o comparatie.

    Eu plantele le tin in iaz in ghivece asezate pe marginea terasata, am vreo 3 trepte si in functie de planta le pun mai la adancime sau spre suprafata. La nuferi chiar e indicat ca vasul sa fie cat mai mic, se inmultesc foarte tare si risti sa iti acoperi toata suprafata de apa cu frunzele lor. Ai mei stau unul intr-un ghiveci rotund cu diametru cam de 15 cm, iar unul intr-un ghiveci patrat, latura de 12-15 cm (pe acolo).

    Iarna las toate plantele in lac, primavara doar le tai frunzele uscate -papura, stanjenei…tot cu exceptia nuferilor-pe care ii „coafez” de toamna.

    Nu stiu cat am fost de explicita, insa daca ai intrebari te astept.

    O sa te vizitez sa vad cum evolueaza lucrarile. Mult-mult succes!

  6. 6 clubdeclub Iunie 12, 2009 la 6:43 pm

    Multumesc de raspuns, cat se poate de explicita. M-ai am un pic si termin cu folia si ……vad eu ce fac.
    Intr-adevar , la Hornbach Brasov un nufar 18 lei….
    Vorbim!

  7. 7 traian..! Mai 16, 2010 la 1:09 pm

    ..este visul meu inca sa am iazul meu ..am si un teren linga Iasi ..nu stiu de ce nu am inceput…prob. ca nu e nimeni acolo si treb bani de investitie …dar …intrebarea mea este de ce nu l-ai facut putin mai mare ca aveai loc suficient…..puteai la sf. de saptamina sa faci un gratar cu peste ecologic din gradina ta…cred ca placerea era mai mare..!..poate ca stiu de ce …dar astept sa imi raspunzi…cu consideratie ..traian…!

  8. 8 april16 Iunie 11, 2010 la 1:43 pm

    Traian, multumesc mult pt comentariu; imi pare rau pentru raspunsul intarziat, comentariul tau s-a dus direct in spam…abia acum l-am vazut.

    Nici eu nu stiu de ce nu l-am facut mai mare, cred ca pentru ca nu am luat in considerare decat functia decorativa. Acum e destul de greu sa ma gandesc sa il populez cu peste, poate cel mult tot niste pestisori decorativi, mai mititei…


  1. 1 Intretinerea si curatarea iazului artificial din gradina mea « Intamplari din (i)realitatea imediata Trackback pe Aprilie 2, 2009 la 11:48 pm

Lasă un răspuns

WELCOME!


Cel mai probabil ai ajuns pe blogul meu din intamplare. Nu-s surprinsa foarte tare, in (i)realitatea mea inconjuratoare toate lucrurile sunt absolut...intamplatoare.

Co-autor si fidel cititor


I am a
Canna

What Flower
Are You?

"I stand up for what I believe in, even if it gets in the way of what other people think. I am proud of myself and my accomplishments and I enjoy letting people know that."

Live Traffic

Martie 2009
L M M M V S D
« Feb   Apr »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031