Intretinerea si curatarea iazului artificial din gradina mea

7 In urma cu ceva vreme am postat povestea iazului din gradina mea.

Pentru ca deja sunt doi ani de cand il avem am capatat oarece experienta „practica” in lucrari de ingrijire a iazului. Asa ca m-am gandit sa scriu despre lucrurile pe care le-am aflat pe masura ce ne-am lovit de ele, poate mai sunt de folos cuiva care are de gand sa isi amenajeze un iaz decorativ in gradina.

Ecosistemul

In cazul nostru e format din plante acvatice si broscute. Pesti nu avem (inca). Plantele acvatice sunt asezate pe marginile terasate ale iazului in ghivece. In iazul meu am stanjenei,trestie, papura si nuferi. Am inteles ca in cazul in care ne vom hotara sa punem si pestisori ar trebui sa punem si plante oxigenatoare, pe fundul bazinului sau oricum la o adancime mai mare.

In principiu ecosistemul se autoechilibreaza si nu e nevoie de mari lucrari de intretinere. Primavara si toamna scot ghivecele din iaz si le curat de depunerile de mal, tai si arunc plantele deteriorate si frunzele care s-au uscat.

plasa

 

In permanenta am grija sa adun frunzele aduse de vant, folosesc un dispozitiv pe care mi l-am confectionat singura, si care seamana cu o plasa de fluturi, cam asa.

Broscutele au venit singure, au si ele rolul lor in mentinerea ecosistemului. Nu trebuie sa iti bati prea tare capul cum faci rost de ele, de obicei vin singure 😉

Curatarea iazului

In doi ani de cand il avem noi l-am golit o singura data, dupa aproximativ un an de la amenajare. In mod normal apa  nu trebuie sa miroasa, daca se simte miros ceva nu e in regula cu ecosistemul iazului. Din cauza evaporatiei, nivelul apei scade, si atunci completam cu apa pe care o scoatem din fantana.

Cand am curatat iazul am procedat in felul urmator:

-am scos toata apa cu ajutorul unei pompe. Apa scoasa am folosit-o pentru a uda gradina de flori si pe cea de legume. Am mai pastrat o galeata din apa  din iaz pentru a o amesteca apoi cu apa proaspata.

-am scos toate ghivecele cu plantute, le-am spalat si le-am curatat

-am scos toate pietrele de pe margine si le-am curatat de depuneri si pe ele

Distractia adevarata incepe atunci cand cureti fundul iazului. Trebuie sa spun ca chiar daca apa nu miroase in mod normal, cand il golesti si ramane malul depus pe fund…miroase rau a balta.  Ca sa il curat eu am procedat asa:

-in primul rand mi-am pus echipament adecvat, adica cizme de cauciuc si manusi. Malul poate fi destul de gros-30/40 de cm, si trebuie sa il scoti pe tot. Pentru asta am folosit o galeata si un foras de plastic.

-dupa ce am debarasat fundul lacului de mal, am inceput sa sterg folia de cauciuc cu un burete inmuiat in apa. Operatiunea pentru iazul nostru (2/3 m, adancime 1.70 ) a durat vreo doua ore.

-dupa ce l-am curatat bine, am asezat ghivecele cu flori si pietrele, si am umplut din nou iazul cu apa din fantana.+ galeata de apa pastrata din apa veche.

Cand scriam ma gandeam ca poate parea un lucru simplu, mai ales ca nu il faci cu o frecventa foarte mare. Insa daca am mai avea si pestisori lucrurile ar fi mult mai complicate, asa ca mai „cantaresc” oportunitatea popularii iazului cu alt tip de fauna decat broscutele sus-pomenite. Care , ca tot povestesc despre curatarea iazului- au simtit imediat ca e ceva in neregula cand am inceput sa il golim si tzusti! au plecat singurele din balta sa dea o tura prin gradina pana am terminat operatia de curatire. Si tot singure s-au intors cand am reumplut helesteul.

In toamna asta intentionam sa il golim si sa il curatam iarasi. Nu pot decat sa imi doresc curaj si succes. Daca aveti iazuri cu pesti poate ati vrea sa imi impartasiti din experienta voastra legata de curatarea iazului, poate mai prind curaj .

1 Response to “Intretinerea si curatarea iazului artificial din gradina mea”


  1. 1 gabriela August 13, 2010 la 9:47 am

    salut !
    Ei musai sa-ti dau dreptate iazul cu pesti e mult mai greu de curatat, in mare operatiunea e la fel dar ce te faci cand 10 pestisori nu vor sa se lase prinsi ei n-o sa iasa singuri ca broscutele , se ascund sub mal mai degraba insa un iaz fara pesti seamana a grdina fara flori , sa stai sa asculti apa care curge peste pietrele asezate sub o tuia argintie la marginea iazului si pestisorii bucuranduse de micuta cascada merita tot efortul . Iarna cand temperatura scade sub -15 grade ca in Baia Mare iar apa din iaz a inghetat acoperind tot iazul ghivecele cu risi trebuie sa fie acoperite de apa cu frunzele afara si cea mai buna solutie care am gasito a fost plantarea de iedera care intra in iaz ajutand astfel la oxigenarea apei si implicit la salvarea pestisorilor iar frunzele cazute trebuie obligatoriu scoase din iaz cu pesti.


Lasă un răspuns

WELCOME!


Cel mai probabil ai ajuns pe blogul meu din intamplare. Nu-s surprinsa foarte tare, in (i)realitatea mea inconjuratoare toate lucrurile sunt absolut...intamplatoare.

Co-autor si fidel cititor


I am a
Canna

What Flower
Are You?

"I stand up for what I believe in, even if it gets in the way of what other people think. I am proud of myself and my accomplishments and I enjoy letting people know that."

Live Traffic

Aprilie 2009
L M M M V S D
« Mar   Mai »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930