Gradinaritul:placere nu durere!

gradina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daca vrei sa iti amenajezi o gradina de flori care sa te incante tot sezonul cald trebuie permanent sa inveti din propriile greseli. Dupa patru ani de cand tot imi re-amenajez gradina am tras cateva concluzii care -sper eu- ma vor ajuta sa ma bucur de florile mele fara sa imi petrec tot weekendul trudind din greu.

Lucrurile pe care le consider importante in selectarea florilor pe care le plantez in gradina sunt :

-tipul lor (incerc sa ma orientez spre plante perene sau plante anuale care pot fi plantate direct in brazda )

-perioada de inflorire – ideal e sa ai in gradina specii de flori care sa infloreasca pe toata perioada verii

-culoarea lor

In continuare sunt cateva din ideile pe care le pun in practica (unele in premiera in acest an, altele testate si verificate in anii anteriori)

1. Trandafirii

Trandafirii se gasesc intr-o multitudine de soiuri si culori. Majoritatea infloresc din mai pana toamna tarziu (anul trecut unul a inflorit in decembrie…) Se ingrijesc destul de usor, principalele lucrari fiind cele de taiere primavara si cele de „musuroire” ( toamna tarziu , pentru a le asigura rezistenta la inghet), Anul acesta am transplantat tufele, astfel incat aleea centrala a gradinii sa aiba si de o parte si de alta trandafiri. Operatiunea a decurs bine, sunt toti inmuguriti (ma rog, au chiar frunzulite detul de maricele).

2. Tufe  aerisite

Plantele trebuie sa aiba spatiu, ca sa nu se „concureze” unele pe celelalte. Eu am plantat in primul an mult prea des florile , iar rezultatul din pacate a fost o multime de lastari lungi, care au suprimat speciile pitice. In concluzie acum plantez florile la distanta de 25-30 cm unele de altele, astfel incat sa poata absorbi cat mai multa lumina.

3. Plantele de primavara cu bulbi

In gradina mea cresc o multime de plante de primavara cu bulbi. Ele se taie din gradina atunci cand sunt complet ofilite, nu se indeparteaza frunzele verzi . Bulbul trebuie sa absoarba cat mai multa energie pentru ca si anul viitor sa creasca viguroase. Daca vreti sa le inmultiti, dupa ce se ofilesc frunzele puteti scoate bulbii din pamant ; ei se retransplanteaza toamna, distantat. Asa am reusit sa imi inmultesc niste lalele pe care le-am adus din Olanda, care au o cupa mare absolut superba- abia astept sa infloreasca!

4. Taierea arbustilor

Am avut ocazia sa testez si sa experimentez pe pomisorii mei cat de importanta este taierea arbustilor decorativi la timpul potrivit. Astfel, cei care infloresc primavara (forsythia , de nu trebuie niciodata taiati primavara, ci abia dupa inflorire si ofilirea florilor). Arbustului nu ii dauneaza taierea timpurie, insa in felul acesta o sa indepartati o multime de boboci. Arbustii care infloresc vara nu trebuie taiati prea tarziu primavara , altfel inflorirea va fi intarziata. Liliacul se tunde dupa inflorire si ofilirea florilor niciodata primavara sau toamna.

5. Must – have

O sa enumar aici cateva flori care m-au „convins” de-a lungul anilor ca sunt rezistente si ca nu necesita eforturi foarte mari de ingrijire. In plus sunt si foarte frumoase!

flox Floxul

Creste sub forma de tufa, si infloreste din iunie pana toamna tarziu. Eu in gradina am doar varianta aceasta „bicolora” , insa el se gaseste intr-o multitudine de culori: alb, violet, roz…

E peren, se inmulteste prin divizarea tufelor. Acum, in aprilie , deja a „rasarit” din pamant, are vreo 10 cm. Creste destul de inalt (30-50 cm) si are un parfum… Ii place pamantul afanat si umiditatea.

margarete Margaretele

Infloresc din mai si pana in august, au nevoie de ingrijiri minimale. Sunt plante perene si se inmultesc usor, atat prin divizarea tufelor cat si prin seminte. Cresc destul de inalte, nu trebuie udate excesiv, sunt destul de rezistente la seceta si la frig.De cand le am in gradina eu le-am divizat anual – pentru ca au tendinta sa se inmulteasca rapid, si am vrut sa evit inghesuiala. In plus, le-am tot mutat din loc in loc si au rezistat eroic.

in

 Inul peren

L-am „descoperit” acum doi ani si mi-a fost greu pana cand l-am „prins” in gradina. Am cateva tufe viguroase acum, infloreste din mai pana la sfarsitul verii. Nu este o floare „parfumata” dar compenseaza prin faptul ca are o culoare absolut superba, si sta inflorit mai tot timpul. Acum ca l-am inmultit parca vad ca nu o sa mai „scap ” de el, am observat ca din semintele care s-au scuturat anul trecut au rasarit o gramada de plantute mici, pe unele o sa le transplantez, insa cred ca voi rari multe din ele (sunt foarte dese) Ma gandesc ca ar arata frumos si in jardiniere.

caldarusa

Caldarusa e o alta planta perena pe care o am in gradina si ma bucur ca am reusit sa o inmultesc. Am doar varianta galbena -exista intr-o gramada de culori. Anul acesta am mai luat trei plicuri de seminte si le-am plantat direct in brazda (pentru ca am observat ca planta se autoinsamanteaza, am mers pe principiul ca daca ies seminte care au rezistat o iarna in pamant ar trebui sa rasara ale mele plantate direct in brazda-asa ca sa speram ca am noroc)

Regina in gradina mea e o yucca, pe care insa o sa o prezint intr-un articol separat (ca doar de-aia e regina) insa numai dupa ce infloreste si anul asta .

Din plantele de vara cu „bulbi” cultiv si inmultesc in permanenta daliile si canna. Din fericire crinii rezista bine peste iarna in pamant, asa ca cu ei nu ma complic cu depozitarea peste iarna si replantarea. Singurul dezavantaj al crinilor este ca infloresc pe o perioada foarte scurta (in luna iunie…),

Chiar daca sunt anuale, in fiecare an trebuie sa am in gradina craite, gura-leului (teoretic e perena, insa eu tot o „pierd), nemtisori si ochiul-boului (oare de ce i-or fi spus atat de urat ? ). Cat mai diversificat colorate, daca se poate.Toate din productia proprie, semanate „la cutie” si crescute in solar.Asadar la rasadnita nu renunt de tot, doar reduc numarul florilor. La patru deocamdata, insa ma mai gandesc daca lipseste ceva. Petuniile prefer sa le iau direct din piata, crescute maricele. Sunt foarte delicate si greu de repicat…mici-mici…mici…

0 Responses to “Gradinaritul:placere nu durere!”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

WELCOME!


Cel mai probabil ai ajuns pe blogul meu din intamplare. Nu-s surprinsa foarte tare, in (i)realitatea mea inconjuratoare toate lucrurile sunt absolut...intamplatoare.

Co-autor si fidel cititor


I am a
Canna

What Flower
Are You?

"I stand up for what I believe in, even if it gets in the way of what other people think. I am proud of myself and my accomplishments and I enjoy letting people know that."

Live Traffic

Aprilie 2009
L M M M V S D
« Mar   Mai »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930