Plitvice

Fara doar si poate, Plitvice  e locul in care am vazut cei mai multi oameni fericiti pe metru patrat (chiar asa, daca s-ar inventa o astfel de unitate de masura, ma intreb pe ce loc ar fi oare Bucurestiul inr-un top realizat printre capitalele Europei, sa zicem…)

Spun asta pentru ca zambetul larg pe care il vedem pe fetele tuturor celor cu care ne-am intersectat prin parc numai asta putea sa insemne. Si de altfel, extrapoland ce am simtit eu vizitand parcul, nu cred ca ceilalti aveau cum sa se simta diferit vazand lacurile cu apa turcoaz-azurie, cascadele sau pestii care veneau curiosi cand intindeai mana in apa. La asta se adauga si un sentiment de mirare continua, pentru ca in ciuda faptului ca parcul era plin de vizitatori locurile acelea aratau ca si cum nimeni nu ar fi calcat pe acolo inaintea ta …

Pe masura ce scriu, rememorand vizita noastra la Plitvice si gandindu-ma mai bine, imi amintesc ca am vazut totusi si niste oameni profund neericiti. E vorba de cei care venisera sa viziteze rezervatia cu copiii in carucior si de rusoaicele imbracate in tinute de seara care incercau sa isi tina echilibrul incaltate in pantofi cu toc cui – probabil ca persoanele acestea retinusera din sintagma „parc naional” numai cuvantul „parc”. Cu toate astea a te plimba la Plitvice nu seamana cu o plimbare prin parc , nici daca te limitezi la traseele A sau G2, cele mai scurte.

Localizare

Rezervatia se afla la 145 km de Zagreb , 138 km de Zadar. De pe Coasta Dalmata (Brala, in speta , unde eram noi cazati), sunt apoximativ 250 km pana la Plitvice. Sunt doua intrari in rezervatie, Intrarea 1 e situata la iesirea din satul Jezero, mai precis intre localitatea Jezero si Rastovanca, pentru cea de a doua exista un indicator imediat dupa hotel Jezero, pe care noi nu l-am vazut . Insa am ajuns ulterior la ideea ca a fost mai bine asa, pentru ca de la intrarea 1 perspectiva care te intampina e absolut coplesioare.

veliko slap

veliko slap1Cea de a doua intrare  in parc se afla exact la zona de confluenta dintre Lower Lakes si Upper Lakes.

Oricum ar fi , ambele intrari ofera posibilitatea de a accesa oricare din traseele damenajate pentru vizitarea parcului, amarcate cu litere : A, B, C, G2 si K. Noi am facut traseul K, estimat de ei a dura intre 6 si 8 ore, pe care am facut vreo 7 ore jumatate, cu o pauza de o ora pentru a lua masa si cateva popasuri mai lungi inainte de iesirea din parc, caci nu prea ne venea sa plecam.

Cateva informatii despre parcul national

Plitvice e  o rezervatie naturala formata dintr-o combinatie unica in lume :  16 lacuri unite intre ele printr-o bariera inedita  formata din travertin , alge, muschi si alte reziduuri vegetale.bariera de travertinbariera de travertin1travertin

Cele 16 lacuri se varsa unul intr-altul , separate de aceste bariere de travertin care formeaza cascade si caderi de apa absolut incantatoare.

In 1949 a fost declarat Parc National si a inceput amenajarea zonei pentru a fi vizitata de turisti. In timpul Razboiului de Independenta (1991-1995) zona Plitvice a suferit enorm, intreaga infrastructura fiind distrusa. Zona fiind inscrisa in Patrimoniul UNESCO inca din 1979, in momentul in care razboiul a luat sfarsit statul croat a facut eforturi considerabile pentru a reamenaja zona accesibila turistilor.

Acum intreaga infrastructura a fost refacuta iar zona fost scoasa de pe lista obiectivelor Unesco aflate in pericol.

Rezervatia Plitvice are mai mult de 300 km patrati, insa zona care e deschisa circuitului turistic e cea a celor 16 lacuri care se varsa unul in celalt, traseul cel mai lung avand aproximativ 9 km, diferenta de nivel intre Prscansko-lacul aflat la altitudinea cea mai mare si Novakovica  -primul lac din canion – fiind de 156 m.

Sunt doua portiuni distincte ale rezervatiei –

Lacurile de jos (Gornja jezera/  Lower Lakes) – patru la numar- care se afla intr-un canion care are 50 de m inaltime (si chiar mai mult pe alocuri) . Daca intrati pe la intrarea 1, imaginea care vi se va aseza la picioare, absolut magnifica , va fi a acestor patru lacuri si a cascadei Veliko Slap. O imagine absolut fantastica, mirifica, ce nu am putut sa o cuprindem in intregime in nici o fotografie pe de-a-ntregul, ci numai pe fragmente.

lower lakes

lower lakes1

lower lakes2lower lakes -Milanovacki slapLacurile de sus (Gornia Jezera/ Upper Lakes) – 12 la numar – sunt  inconjurate de paduri si formatiuni calcaroase..

upper lakes-plitviceupper lakes-plitvice1upper lakes-plitvice2upper lakes-plitvice3upper lakes-plitvice-Milin

 

Pretul biletului de intrare este de 110 kuna (aproximativ 15 euro) in pret fiind incluse toate facilitatile de vizitare ale parcului – trenulete, vaporase, barci cu vasle.

Biletul poate fi folosit doua zile consecutive sau, in cazul in care sunteti cazati la hotelurile din parc accesul in rezervatie e permis pe toata perioada sederii, platind costul unui singur bilet.

Noi am alocat vizitei la Plitvice o singura zi, ceea ce inseamna ca nu ne-am folosit de aceasta facilitate (am vrut sa profitam de aceasta prima vacanta in Croatia si sa vizitam cat mai multe locuri; cu toate ca am vazut o gramada de zone interesante abordand aceasta strategie, nu pot sa nu marturisesc ca nu m-a incercat un sentiment de invidie cand ii vedem pe cei care se relaxau in parc citind cite o carte langa una din nenumaratele cascade, facand plaja pe marginea lacurilor sau plimbandu-se cu barca fara nici o grija. Evidend ca eu nu am facut nici unul din lucrurile astea ci m-am relaxat activ pe traseul K, avand insa si un drum de 250 de km la intoarcere catre Brela)cu barcala plaja

Flora si fauna

Apele azurii si turcoaz ascund (sau mai bine zis nu ascund, pentru ca sunt atat de clare incat se vede fundul lacului) o gramada de pesti. Ne-am distrat vazandu-i cum se lasau in voia curentilor, plutind lenes, si cum veneau in recunoastere cand bagai mana in apa.

Si ratustele pareau sa se simta excelent, fiind foarte incantate sa primeasca turisti. Iar pentru ca noi am zabovit destul de mult pe aleile parcului, mai ales pe portiunea finala a traseului, la o ora la care rezervatia incepuse sa se goleasca de turisti, am avut „placerea” sa intalnim si cativa serpi (nu multi, doar vreo 3 ;)) Ultimul dintre ei, pe care am reusit sa il fotografiem era chiar pe aleea de iesire, si era doar un pui derutat. faunasarpe

Pesterile

In rezervatie sunt mai multe pesteri, unele aflate in preajma lacului, altele mai retrase. In imaginea de mai jos e pestera Supljara , din care privelistea asupra cascadelor din canion e mirifica.

canionul si lower lakes vazute din Supljarasupljara-infosupljara-2 Chiar langa Supljara e Modra, o pestera care candva se vizita de catre turisti in barci sau in canoe, dar care acum nu mai e accesibila, fiind plina de lilieci.Modra cave

Der Schatz im Silbersee /  Treasure of the Silver Lake

Pentru ca a venit vorba de Supljara, trebuie sa spun ca noi am fost surprinsi sa aflam ca seria Winnetou a fost filmata in Croatia, in muntii Velebit. Zona lacurilor Plitvice a fost scena principala pentru Treasure of the Silver Lake.

Pe u2be am gasit un filmulet realizat de cineva in urma vizitei la Plitvice care contine si scene din filmul realizat in 1962 si imagini de acum. Locurile acestea par sa nu se fi schimbat deloc , iar ceea ce mi se pare absolut miraculos este ca au fost si victime de razboi in perioada asta…

 

Arie protejata

Ne-a surprins intr-un mod deosebit de placut modul in care croatii ingrijesc si protejeaza zona. In paralel cu dorinta de a arata cat mai mult din frumusetile acestor luciuri, croatii au grija sa le si protejeze, astfel incat in ciua afluxului de turisti zona arata de parca nu ar fi calcat picior de om inaintea ta pe acolo.

In parc inotul si toate sporturile acvatice (surfing, diving..) sunt strict interzise. De exploatarea padurilor sau ruperea florilor nici nu cred ca trebuie sa deschid discutia. Fomele traditionale de agricultura sunt permise in zona rezervatiei doar cu acordul administratiei, iar toate hotelurile si locuintele aflate in arealul protejat au o interdictie clara in ceea ce priveste depozitarea deseurilor si reziduurilor de orice fel.

Pe portiunea de 9 km deschisa turistilor sunt amenajate poteci din busteni -pentru a proteja formatiunile de travertin. In plus, cred ca aleile din busteni se potrivesc foarte bine cu peisajul creat de natura. (pana si cosurile de gunoi, care se afla peste tot, sunt facute tot din busteni)poteci

Trenuletele si vaporasele din parc erau electrice, tocmai pentru a polua cat mai putin zona.

barcivaporase

2 Responses to “Plitvice”


  1. 1 1morning August 27, 2009 la 10:35 am

    wow cat de frumos 🙂

    am venit sa-ti aduc un filmulet (teaser-ul) ca sa ai link-ul si aici dupa ce ti l-am lasat la mine pe blog 😀 documentarul trebuie descarcat de pe net insa, cu torrents 🙂 deci hurry pana nu se intampla iarasi ceva cu Pirate Bay!

    enjoy 🙂

  2. 2 rochii de ocazie Iulie 11, 2010 la 1:43 am

    Arata foarte frumos, m-ai facut curioasa in privinta acestui loc 🙂


Lasă un răspuns

WELCOME!


Cel mai probabil ai ajuns pe blogul meu din intamplare. Nu-s surprinsa foarte tare, in (i)realitatea mea inconjuratoare toate lucrurile sunt absolut...intamplatoare.

Co-autor si fidel cititor


I am a
Canna

What Flower
Are You?

"I stand up for what I believe in, even if it gets in the way of what other people think. I am proud of myself and my accomplishments and I enjoy letting people know that."

Live Traffic

August 2009
L M M M V S D
« Iul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31